diff --git a/KIV UPG/05. Pokročilá bitmapová grafika.md b/KIV UPG/05. Pokročilá bitmapová grafika.md index 55108dd..8f834f0 100644 --- a/KIV UPG/05. Pokročilá bitmapová grafika.md +++ b/KIV UPG/05. Pokročilá bitmapová grafika.md @@ -11,10 +11,12 @@ - zvětšení 4x metodou nejbližšího souseda - nejjednodušší, nejrychlejší - obvykle nevhodné + - z [00 40 80 80] dostanu [00 00 00 00 40 40 40 40 80 80 80 80 80 80 80 80] - zvětšení 4x metodou (bi)lineární interpolace - jednoduché a rychlé - stardardní volba pro většinu grafických knihoven - vhodné jen pro malá zvětšení + - z [00 40 80 80] dostanu [00 10 20 30 40 50 60 70 80 80 80 80 80 80 80 80] - zvětšení 4x metodou (bi)kubické interpolace - pro každou dvojici sousedních pixelů najít kubickou funkci $f(t)$ takovou, že $f(0)$ = první pixel, $f(1)$ = druhý - stanovit hodnoty $f(0.25), f(0.5)$ a $f(0.75)$ @@ -34,6 +36,7 @@ Zmenšení 2x metodou nejbližšího souseda - každý druhý pixel vynechá - nejjednodušší možné - použitelné v praxi pro velmi rychlé náhledy +- vynechání každého druhého pixelu **Aliasing** - vzniká při vzorkování obrazu s opakujícím se vzorem, pokud vzorkovací frekvence $f_{s}$ je srovnatelná s frekvencí $f_{p}$ opakování vzoru diff --git a/KIV UPG/09. Základy multimédií.md b/KIV UPG/09. Základy multimédií.md index f6e5e1a..6bd384d 100644 --- a/KIV UPG/09. Základy multimédií.md +++ b/KIV UPG/09. Základy multimédií.md @@ -64,6 +64,7 @@ **Barevné podvzorkování** - zahození barevné informace (RGB na YCbCr, YCoCg, YUV, apod.) +- redukuje barevné kanály **Statickou část scény neukládat vícekrát** - rozsekání obrazu na makrobloky, ty uloženy vždy jen jednou @@ -134,7 +135,6 @@ Již při vytváření je nutné rozhondout, jak bude video distribuováno: - datový proud rozdělen na drobné úseky (např. několik ms) - hlavička před každým úsekem, větší soubory - ## Audio - zvuk = mechanické vlnění diff --git a/KIV UPG/10. Základy 3D grafiky.md b/KIV UPG/10. Základy 3D grafiky.md index fa89862..a63fcaa 100644 --- a/KIV UPG/10. Základy 3D grafiky.md +++ b/KIV UPG/10. Základy 3D grafiky.md @@ -188,10 +188,11 @@ **Materiály objektů** - určují, jak objekt odráží světlo - nejčastěji definovány třemi parametry - - matný odraz + - matný (difúzní) odraz - část dopadajícího světla se pohltí - část se odrazí ve všech směrech - - lesklý odraz + - často definováno pro každou barvu zvlášť + - lesklý (spekulární, zrcadlový) odraz - část dopadajícího světla se pohltí - část dopadajícího světla se odrazí dle zákona odrazu - rozptýlený odraz