From 379779beb577462b8360f15d20213584c63a1e2e Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Filip Znachor Date: Thu, 25 May 2023 16:08:44 +0200 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?Pozn=C3=A1mky=20z=208.=20prezentace=20z=20UPG?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- .../08. Základy vizualizace vědeckých dat.md | 134 ++++++++++++++++++ 1 file changed, 134 insertions(+) create mode 100644 KIV UPG/08. Základy vizualizace vědeckých dat.md diff --git a/KIV UPG/08. Základy vizualizace vědeckých dat.md b/KIV UPG/08. Základy vizualizace vědeckých dat.md new file mode 100644 index 0000000..2c89c36 --- /dev/null +++ b/KIV UPG/08. Základy vizualizace vědeckých dat.md @@ -0,0 +1,134 @@ +# Základy vizualizace vědeckých dat + +## Význam vizualizace + +- přesné definice neexistují + - dělení založeno na intuici + - různí autoři se neshodnou + - často obdobné prostředky pro různé typy vizualizací +- vědecké vizualizace zobrazují něco, co má fyzikální podstatu, geometrický tvar + - výhradně číselné údaje + +**Vědecká data** +- pocházejí z fyzikálních měření a simulací + +## Vizualizace vědeckých dat + +- umožňuje snadnější pochopení problému +- používána zejména v oblastech: + - aplikovaná matematika + - geofyzika + - chemie a biologie + - medicínský výzkum + +**Charakteristika dat** +- formální definice: vědecká data = kolekce uspořádaných množin P, PD, C, CD + - P = množství bodů v $E^d$ + - dimenze bodů v praxi nejčastěji: + - 1D - čas nebo parametrická vzdálenost od počátku + - 2D - x, y + - 3D - x, y, z nebo x, y, čas + - 4D - x, y, z, čas + - PD = množina hodnot přiřazených k bodům + - každému bodu může být přiřazeno více hodnot + - skalár, vektor, tensor + - C = množina buňek (spojuje body z P) + - nemusí být v datech přítomná + - CD = množina hodnot přiřazených k buňkám + - každé buňce může být přiřazeno více hodnot + - obvykle není k dispozici + - některé množiny mohou být prázdné +- buňka = geometrický útvar + - vrcholy = podmnožina P + +**Vizualizační přístupy** +- různé pro různé dimenze bodů + - 2D (x, y), 3D (x, y, z) +- různé pro různý typ hodnot + - skalární pole, vektorová pole, tenzorová pole +- neexistuje univerzální přístup +- nejvhodnější přístup vizualizace je závislý aplikaci + +### 2D skalární pole + +**Barevná mapa** +- předpoklad: pravidelná mřížka + - $O(x, y)$ - pozice začátku + - $\Delta x$ - vzdálenost mezi body na ose x + - $\Delta y$ - vzdálenost mezi body na ose y + - $m$ - počet bodů na ose x + - $n$ - počet bodů na ose y +- data převedena na obrázek + - šířka = m + - výška = n + - barva pixelu $I(i, j)$ stanovena dle hodnoty přiřazené bodu (i, j) ++ je-li (0, 0) okna v levém horním rohu (většina grafických knihoven), je nutné provést inverzi řádek, jinak se zobrazí data vzhůru nohama + +**Kontury** +- kontura, iso-čára nebo také vrstevnice = spojnice míst se stejnou hodnotou + - typicky neprochází body z P + +### 3D skalární pole + +**Barevná mapa** +- předpoklad: pravidelná mřížka + - $O(x, y, z)$ = pozice počátku + - $\Delta x$ = vzdálenost mezi body na ose x + - $\Delta y$ = vzdálenost mezi body na ose y + - $\Delta z$ = vzdálenost mezi body na ose z + - $n_{x}$ = počet bodů v ose x + - $n_{y}$ = počet bodů v ose y + - $n_{z}$ = počet bodů v ose z +- skalární pole v datech ukládáno výhradně po řádcích jako 3D matice (x pak y a pak z) +- data lze rovněž zobrazit po řezech na ose x nebo y + - obtížnější extrahovat hodnoty +- vhodné uživateli nechat možnost, aby si vybral, který řez chce vidět +- vhodné umožnit uživateli obrázek přiblížit + +**Isoplocha** +- obdoba vrstevnic z 2D +- uživatel typicky musí stanovit iso-hodnotu +- plocha procházející danou iso-hodnotou je vytvořena + - nejčastěji se jedná o trojúhelníkovou síť + - různé přístupy +- plocha zobrazena jako 3D objekt (ve 3D) + - může být poloprůhledná + +### Vektorová pole + +**Barevná mapa** +- vektorové pole převedeno na skalární +- skalární pole zobrazeno již známými technikami + +**Glyfy** +- v bodech zobrazen glyf (objekt) + - typ glyfu, jeho velikost, barva, a orientace závisí na velikosti a směru vektoru +- glyfem často šipka + - nejjednodušší případ = šipka + - má konstantní velikost a je vykreslena jednou barvou + - složitější (ale častější) = velikost šipky je funkcí velikosti vektoru + +**Streamlines** +- křivky trajektorií částic ve vektorovém poli + - pole nesmí být časově proměnlivé +- nutno specifikovat startovní body + - málo bodů = nedostatečně vystihuje chování + - mnoho bodů = vysoké časové i paměťové nároky, navíc může být nepřehledné pro uživatele +- výpočet streamlines + - algoritmus postupuje ze startovacího bodu a hledá, kam se z tohoto bodu dostane částice unášená polem +- možnosti zobrazení streamlines + - staticky = vykreslení lomených čar (trajektorií) + - dynamicky = vykreslení částic pohybujících se po streamlines v závislosti na čase + +### Vizualizační nástroje + +- vizualizace vědeckých dat aplikačně závislá +- nástroje musí být použitelné laiky +- vizualizační nástroje mají společnou myšlenku: + - nástroj obsahuje sadu předdefinovaných modulů + +**Komerční** +- např. ANSYS, Matlab, 3D Doctor, TrueGrid + +**Volně dostupné** +- např. MVE2, MAF, ParaView, OsiriX, OpenDX (dřívější IBM Data Explorer), 3D Slicer, MayaVi Data Explorer \ No newline at end of file