# Základy vizualizace vědeckých dat ## Význam vizualizace - přesné definice neexistují - dělení založeno na intuici - různí autoři se neshodnou - často obdobné prostředky pro různé typy vizualizací - vědecké vizualizace zobrazují něco, co má fyzikální podstatu, geometrický tvar - výhradně číselné údaje **Vědecká data** - pocházejí z fyzikálních měření a simulací ## Vizualizace vědeckých dat - umožňuje snadnější pochopení problému - používána zejména v oblastech: - aplikovaná matematika - geofyzika - chemie a biologie - medicínský výzkum **Charakteristika dat** - formální definice: vědecká data = kolekce uspořádaných množin P, PD, C, CD - P = množství bodů v $E^d$ - dimenze bodů v praxi nejčastěji: - 1D - čas nebo parametrická vzdálenost od počátku - 2D - x, y - 3D - x, y, z nebo x, y, čas - 4D - x, y, z, čas - PD = množina hodnot přiřazených k bodům - každému bodu může být přiřazeno více hodnot - skalár, vektor, tensor - C = množina buňek (spojuje body z P) - nemusí být v datech přítomná - CD = množina hodnot přiřazených k buňkám - každé buňce může být přiřazeno více hodnot - obvykle není k dispozici - některé množiny mohou být prázdné - buňka = geometrický útvar - vrcholy = podmnožina P **Vizualizační přístupy** - různé pro různé dimenze bodů - 2D (x, y), 3D (x, y, z) - různé pro různý typ hodnot - skalární pole, vektorová pole, tenzorová pole - neexistuje univerzální přístup - nejvhodnější přístup vizualizace je závislý aplikaci ### 2D skalární pole **Barevná mapa** - předpoklad: pravidelná mřížka - $O(x, y)$ - pozice začátku - $\Delta x$ - vzdálenost mezi body na ose x - $\Delta y$ - vzdálenost mezi body na ose y - $m$ - počet bodů na ose x - $n$ - počet bodů na ose y - data převedena na obrázek - šířka = m - výška = n - barva pixelu $I(i, j)$ stanovena dle hodnoty přiřazené bodu (i, j) + je-li (0, 0) okna v levém horním rohu (většina grafických knihoven), je nutné provést inverzi řádek, jinak se zobrazí data vzhůru nohama **Kontury** - kontura, iso-čára nebo také vrstevnice = spojnice míst se stejnou hodnotou - typicky neprochází body z P ### 3D skalární pole **Barevná mapa** - předpoklad: pravidelná mřížka - $O(x, y, z)$ = pozice počátku - $\Delta x$ = vzdálenost mezi body na ose x - $\Delta y$ = vzdálenost mezi body na ose y - $\Delta z$ = vzdálenost mezi body na ose z - $n_{x}$ = počet bodů v ose x - $n_{y}$ = počet bodů v ose y - $n_{z}$ = počet bodů v ose z - skalární pole v datech ukládáno výhradně po řádcích jako 3D matice (x pak y a pak z) - data lze rovněž zobrazit po řezech na ose x nebo y - obtížnější extrahovat hodnoty - vhodné uživateli nechat možnost, aby si vybral, který řez chce vidět - vhodné umožnit uživateli obrázek přiblížit **Isoplocha** - obdoba vrstevnic z 2D - uživatel typicky musí stanovit iso-hodnotu - plocha procházející danou iso-hodnotou je vytvořena - nejčastěji se jedná o trojúhelníkovou síť - různé přístupy - plocha zobrazena jako 3D objekt (ve 3D) - může být poloprůhledná ### Vektorová pole **Barevná mapa** - vektorové pole převedeno na skalární - skalární pole zobrazeno již známými technikami **Glyfy** - v bodech zobrazen glyf (objekt) - typ glyfu, jeho velikost, barva, a orientace závisí na velikosti a směru vektoru - glyfem často šipka - nejjednodušší případ = šipka - má konstantní velikost a je vykreslena jednou barvou - složitější (ale častější) = velikost šipky je funkcí velikosti vektoru **Streamlines** - křivky trajektorií částic ve vektorovém poli - pole nesmí být časově proměnlivé - nutno specifikovat startovní body - málo bodů = nedostatečně vystihuje chování - mnoho bodů = vysoké časové i paměťové nároky, navíc může být nepřehledné pro uživatele - výpočet streamlines - algoritmus postupuje ze startovacího bodu a hledá, kam se z tohoto bodu dostane částice unášená polem - možnosti zobrazení streamlines - staticky = vykreslení lomených čar (trajektorií) - dynamicky = vykreslení částic pohybujících se po streamlines v závislosti na čase ### Vizualizační nástroje - vizualizace vědeckých dat aplikačně závislá - nástroje musí být použitelné laiky - vizualizační nástroje mají společnou myšlenku: - nástroj obsahuje sadu předdefinovaných modulů **Komerční** - např. ANSYS, Matlab, 3D Doctor, TrueGrid **Volně dostupné** - např. MVE2, MAF, ParaView, OsiriX, OpenDX (dřívější IBM Data Explorer), 3D Slicer, MayaVi Data Explorer