Přidán začátek tříd do nadpisu 14.2.2

This commit is contained in:
Vojtěch Pour 2022-12-17 13:03:22 +01:00 committed by Filip Znachor
parent 542accc4f2
commit 880ad0bde8

View file

@ -475,4 +475,45 @@ for (int prvek: pole) {
- Stejně jako u každého pravidla i u magických čísel existují výjimky, v tomto případě číselné
- Je odůvodnitelné použít malá celá čísla (např. -1, 0, 1, 2), pokud však nemají speciální význam
- Např. test sudosti/lichosti čísel
- ```if (cislo % 2 == 0)```
- ```if (cislo % 2 == 0)```
## Třídy a instance (objekty)
- Objektové programování
- Program je dekomponován na objekty (abstrakce objektů z reálného světa), které udržují data a metody, které s daty pracují, pohromadě
### Třída, instance, reference
- Strukturovaný datový typ
- Na rozdíl od základních datových typů, které obsahují pouze jednu hodnotu a nejde je dále členit, třída může obsahovat data ve formě proměnných (atributů) obecně různého typu
- Kromě dat obsahuje metody, které obecně provádějí operace nad těmito daty
- Třída je šablonou pro tvorbu instancí (objektů)
- Název třídy začíná velkým počátečním písmenem, každé další slovo víceslovného názvu začíná velkým písmenem
- U dokumentačního komentáře třídy se uvádí alespoň jedna řádka popisující účel třídy, dále autor třídy a případně verze (s datem poslední úpravy)
### Instance (objekt)
- Je vytvořena podle konkrétní třídy a nese v sobě konkrétní hodnoty atributů (proměnných)
- Od jedné třídy může být vytvořeno více instancí, přičemž každá může mít (a typicky má) jinak nastavené atributy
- Aby bylo možné s atributy a metodami definovanými ve třídě pracovat, je NUTNÉ vytvořit její instanci (neplatí při použití klíčového slova ```static```)
- Tím se vytvoří místo v paměti pro tuto instanci, do kterého se mimo jiné uloží hodnoty jednotlivých atributů
- Rozdíl oproti základním datovým typům, kdy se místo v paměti vytvořilo v okamžiku deklarace proměnné (tj. v okamžiku provedení řádky ```int i;``` se vytvořilo místo v paměti o velikosti 4 byty pro uložení celého čísla)
- Reference
- Abychom mohli pracovat s instancí a jejími atributy a metodami, potřebujeme na ní referenci
- Reference (referenční proměnná) ukazuje na místo v paměti, kde je uložena konkrétní instance
#### Deklarace referenční proměnné a vytvoření instance
- Referenční proměnná se deklaruje stejně jako proměnná základního datového typu, tj. názevTypu názevProměnné;
- ```názevTypu``` je název třídy,
- ```názevProměnné``` je název referenční proměnné
- Pouhou deklarací referenční proměnné ale instance třídy nevznikne
- Po deklaraci (bez inicializace) je referenční proměnná „prázdná“ není vytvořeno místo v paměti pro instanci a sama referenční proměnná tedy na nic neukazuje
- POZOR! Pokud se jedná o lokální proměnnou (tj., proměnnou deklarovanou uvnitř metody), je vhodné inicializovat referenční proměnnou hodnotou null
- Hodnota ```null``` (klíčové slovo) explicitně říká, že reference neodkazuje (zatím) na žádnou instanci
- Pokud tuto inicializaci neprovedete, hodnota lokální referenční proměnné není definována a při pokusu o její čtení dojde k chybě (už při překladu programu)
- Vytvoření instance
- Instance se vytvoří pomocí operátoru new (klíčové slovo) a přiřadí se do připravené referenční proměnné
- ```referenčníProměnná = new Třída();```
- Referenční proměnná musí být stejného typu jako vytvářená instance (tj. ```Třída```)
- Nebo typu předka třídy nebo rozhraní implementovaného třídou (viz předměty KIV/PPA2 a KIV/OOP)
#### Přístup k atributům a metodám instance
- K jednotlivým atributům (proměnným) a metodám instance přistupujeme přes referenční proměnnou, která na instanci ukazuje
- Používá se tečková notace